پیشگیری از اعتیاد

خوراکی های اعتیاد آور


خوراکی های اعتیاد آور

احتمالا با خواندن اين مطلب ناراحت خواهيد شد اما اين هشدارها را جدي بگيريد. شما بايد سالم غذا بخوريد و بدانيد كه برخي مواد غذايي هستند كه نه‌تنها سالم نيستند بلكه شما را معتاد مي‌كنند


تهمت نمي‌زنيم اما...
شما هم معتاد هستيد؟ نمي‌خواهيم به شما بي‌احترامي كنيم يا خداي ناكرده تهمت بزنيم، فقط فكر كرديم كه شايد شما هم يكي از كساني باشيد كه به غذاها يا حداقل يكي از غذاها معتاد باشيد. خب، در اين مقوله شايد شما كمتر از هر اعتياد ديگري مقصر باشيد اما بايد بدانيد كه اين اعتيادها براي شما بسيار خطرناك هستند و مي‌توانند جانتان را در خطر قرار دهند. بايد اين اعتياد و به‌خصوص غذاهاي معتادكننده را بشناسيد و از آنها پرهيز كنيد.

زنان بيشتر در خطر هستند
يك نكته جالب و البته بسيار مهم اين است كه در مورد اعتياد به غذا احتمال اينكه زنان درگير اين اعتياد شوند بيشتر از مردان است. دكتر گرهارد مي‌گويد: «زنان به طور معمول سعي مي‌كنند در مقابل وسوسه خوراكي‌ها مقاومت كنند اما بعد مقاومت آنها شكسته مي‌شود و اينگونه مي‌شود كه مغز نسبت به اين نوع رفتار حساس ‌شده و يك چالش روحي و عصبي شكل مي‌گيرد كه حالت اعتياد به غذاها را از يك حالت جسمي به يك حالت جسمي-روحي بدل مي‌كند و رابطه ناسالمي ميان فرد و غذا شكل مي‌گيرد.»

اجداد ما سالم‌تر بودند چون...

پروفسور اشلي گرهارد، متخصص روانشناسي در دانشگاه ميشيگان مي‌گويد: «ما بر اساس تحقيقات‌مان به اين نتيجه رسيده‌ايم كه برخي غذاها را بايد در دسته مواد معتادكننده و اعتيادآور طبقه‌بندي كرد. البته اينجا منظور ما كلم بروكلي يا اسفناج نيست عمدتا غذاهاي صنعتي و فرآوري شده مورد نظر ما هستند. براي مثال ما در مورد برخي كيك‌ها، شيريني‌ها و چيپس‌ها صحبت مي‌كنيم كه در مورد اعتياد بدن به آنها بايد ميزان شكر، نمك و چربي به كار رفته در آن را مقصر دانست.»

دكتر گرهارد ادامه می دهد: «در زمان اجداد ما  شكر وسيله‌اي بسيار لوكس بود كه به ميزان بسيار كم به كار گرفته مي‌شد و نمك ادويه‌اي گرانبها بود كه فقط براي طعم‌دار كردن غذاها استفاده مي‌شد و چربي هم تنها از گوشت شكار يا ماهي‌ها به دست مي‌آمد اما حالا به لطف غذاهاي فرآوري شده و صنعتي قند، نمك و چربي پاي ثابت غذاهاي مصرفي بسياري از مردم شده اند و در عوض مواد مفيدي مثل فيبر و پروتئين كمتري به بدن مي‌رسد.»

در اين مطلب شما مي‌توانيد اعتيادآورترين مواد غذايي جهان را بشناسيد و سعي كنيد از آنها پرهيز كنيد.


از كودكي تا بزرگسالي

پاستا
پاستا غذاي محبــوب بسياري از كودكان است اما اين غذاي محبوب از كودكي همراه افراد مي‌ماند و در بزرگسالي هم غذاي محبوب آنها محسوب مي‌شود. فكر كنيد كه وقتي يك پاستاي پرحجم را با كره، نمك،‌ پنير، سس و نوشابه مي‌خوريد چقدر مواد مضر وارد بدنتان مي‌كنيد و حالا به اين فكر كنيد كه به صورت عادتي اين غذا را بخوريد. دكتر آندرا ويل، متخصص و رئيس مركز پژوهش‌هاي دانشگاه آريزونا مي‌‌گويد: «مطالعات ما نشان داده كه پاستا از جمله مواد غذايي معتادكننده است. در واقع آدم‌هاي بسياري هستند كه در فواصل منظم يا غيرمنظم هوس شديدي به خوردن پاستا پيدا مي‌كنند.» اما راه‌ خلاص شدن از چنين اعتيادي اين است كه اولا سس‌هاي پركالري را از پاستا حذف كنيد، در صورت امكان پنير به آن نزنيد، آن را با روغن زيتون بپزيد و حتما از پاستاهايي استفاده كنيد كه داراي اندكس گلايسميك پايين‌تري هستند.


وقتي پاها سست مي‌شود

شيريني‌هاي خامه‌اي و كيك‌ها
خيلي‌ها هستند كه به شما خواهند گفت كه با ديدن شيريني خامه‌اي و كيك‌ها پايشان سست مي‌شود و نمي‌توانند در مقابل آنها مقاومت كنند. علت اعتيادآوري آن هم مشخص است ميزان بسيار زياد قند در واحد حجم آن اما حواستان باشد اگر خيلي زياد كيك تولد بخوريد تعداد شمع‌هايي كه مي‌توانيد روي آن بگذاريد خيلي زياد نخواهد شد. در واقع اعتياد به اين شيريني‌‌ها عمر شما را كوتاه مي‌كند زيرا باعث ايجاد چاقي، ديابت و سندرم متابوليك در شما مي‌شود.

سبد نان را کنار بگذارید

نان سفيد
احتمالا مي‌‌دانيد كه نان سفيدي در فريزر خانه‌تان نگهداری مي‌کنيد جزء غذاهاي سالم نيست. اينگونه نان‌ها فيبر زيادي ندارد و عاري از سبوس بوده و در واقع ارزش غذايي آن بسيار كم است اما متاسفانه در هر رستوراني كه وارد مي‌شويد يك ظرف نان سفيد پيش‌روي شما گذاشته مي‌شود كه با خوردن آنها خودتان را سير كنيد. بعد آرام‌آرام مي‌بينيد كه خوردن نان سفيد به يك عادت و يك هوس پايان‌ناپذير در شما بدل شده است. بهترين كار اين است كه از همين حالا نان‌هاي غلات كامل و نان‌هاي فيبر و سبوس‌دار را جايگزين نان سفيد كنيد


خوشمزه خطرناك

دونات
تعجب كرديد؟ دكتر جناروناسكي، متخصص تغذيه مي‌گويد: «از بين شكر، نمك و چربي، شكر اعتيادآورترين است. مطالعات در مدل‌هاي حيواني نشان داده است كه هر وقت شكر و قند زيادي به حيوانات داده مي‌شود در بدن آنها هورمون دوپامين ترشح مي‌شود كه سبب ايجاد حس خوب است، به همين دليل است كه بدن گاهي نياز شديدي به قند حس مي‌كند، اين همان اتفاق ناراحت‌كننده‌اي است كه در مورد معتادان به سوءمصرف مواد مي‌افتد و آرام‌آرام ميزان نياز بدن آنها به اين مواد بيشتر هم مي‌شود. دونات يكي از مواد غذايي است كه بسيار شيرين است و براي همين بدنتان را به خودش عادت مي‌دهد.»

چيپس‌هاي شكردار
علت اعتيادآور بودن چيپـــس در ميـزان چربـــي و نمك آن است اما جالب است بدانيد كه برخي برندها جدا از نمك و چربي بسيار زياد از شكر هم در توليد برخي از انواع چيپس‌ها استفاده مي‌كنند. مطالعات نشان داده كه حتي چيپس‌هاي سبزيجات هم مقدار بسيار زيادي چربي، نمك و كالري دارند. اگر معتاد به مصرف چيپس هستيد و روزتان بدون خوردن چيپس شب نمي‌شود، توصيه مي‌‌كنيم كه خودتان با استفاده از سيب‌زميني، نمك دريايي و سبزيجات و مقدار بسيار كمي روغن چيپس خانگي تهيه كنيد و از خوردن آن لذت ببريد.


همه اعتياد‌آورها در يك برش شيريني

شيريني خشك و بيسكويت‌هاي شيريني‌مانند
دكتر آلكس منزولناوا، از مركز تحقيقات تغذيه‌اي نيولايف هرم در نيويورك مي‌گويد: «تا به حال دقت كرده‌ايد كه با خوردن كوكي‌ها و شيريني‌هاي موسوم به شيريني خشك، هيچ‌وقت احساس سيري و پري نمي‌كنيد، خب علت اين است كه اين شيريني‌ها چربي و كالري زيادي وارد بدن شما مي‌كند اما شما را سير نمي‌كند. متاسفانه شكر زياد موجود در آنها باعث مي‌شود كه شما يك ماده غذايي ناسالم را به مقدار زياد وارد بدنتان كنيد. يادتان باشد خيلي از اين شيريني‌ها هر سه عامل نمك، قند و چربي و البته كالري زياد را در خود دارند.»

كابوس همه آنهايي كه رژيم مي‌گيرند

سيب‌زميني سرخ‌كرده
سيب‌زميني سرخ‌كرده كابوس تمام كساني است كه رژيم غذايي مي‌گيرند. متخصصــان تغذيـــه مي‌گويند كه يكي از مهم‌ترين علت‌هاي عدم موفقيت بسياري از افرادي كه رژيم غذايي مي‌گيرند همين سيب‌زميني سرخ كرده است. سيب‌زميني شكر طبيعي در خودش دارد و براي سرخ كردن به آن مقدار زيادي روغن و نمك اضافه مي‌كنند و اينگونه مي‌شود كه غذاي هوس‌برانگيزي پيش رويتان داريد كه تمام عوامل اعتيادآور را در خود دارد. جدا از تمام خطرات سيب‌زميني كه مربوط به كالري و چربي‌هاي اشباع‌ شده زياد و نمك بالاي آن است، بيشتر سيب‌زميني‌هاي سرخ‌كرده موجود در بازار داراي ماده آكريل آميد است كه ماده‌اي سرطان‌زا محسوب مي‌شود.


بازيچه بچگي‌ها شما را معتاد مي‌كند


آبنبات
اينكه آبنبات در مكان دوم اين فهرست قرار گرفته برايتان عجيب است؟ اما نبايد تعجب كنيد. دكتر مارك گلر، مدير مركز روانپزشكي دانشگاه فلوريدا كه 30 سال است در مورد اعتياد به غذا تحقيق مي‌كند، مي‌گويد: «مطالعات ما نشان داده افرادي كه در دوره جنيني مادر آنها مواد قندي زيادي مصرف كرده و در دوره كودكي مواد قندي در رژيم غذايي آنها جاي ثابتي داشته است در دوره بزرگسالي به مواد غذايي بسيار شيرين واكنش شديدي نشان مي‌دهند. آبنبات يكي از اصلي‌ترين مواد غذايي است كه افراد بزرگسال به آن اعتياد پيدا مي‌كنند.» براي آنكه فرزندتان در آينده فردي معتاد نباشد از همين حالا ميزان قند و شكري كه روزانه به اشكال مختلف به بدن او مي‌رسد را محدود كنيد.

سالم است؟ سالم نيست؟

شكلات
علاقه‌مندان به شكلات هميشه مي‌گويند مطالعات نشان داده شكلات مي‌تواند از قلب در مقابل سكته قلبي محافظت كند اما جهت اطلاع اينكه تنها شكلات‌هاي تلخ اين خاصيت را دارند و
در ضمن شكلات‌هاي تلخ هم به هر حال حاوي قند و ميزان كالري بالا در حجم كم هستند كه مي‌تواند مشكلات زيادي را براي بدن ايجاد كند. دكتر جنارو ناسكي مي‌گويد: « برخي پزشكان و متخصصان تغذيه معتقدند بايد از واژه شوكوكيـــك در مورد معتادان به شكلات استفاده كرد. نتايج مطالعه‌اي كه در سال‌هاي 1997 تا 1999 انجام گرفته نشان مي‌دهد كه اين افراد پس از خوردن شكلات واكنش‌هاي فيزيكي، رفتاري و احساسي نسبت به آن نشان مي‌دهند كه مشابه رفتار افراد معتاد به سوء‌مصرف مواد پس از استعمال مواد مخدر است. اگر هرچند روز يك‌بار قطعه كوچكي از شكلات تلخ بخوريد خطري متوجه شما نخواهد بود اما يادتان باشد كه بيشتر شكلات‌هاي در دسترس قند، چربي، كالري بالا و روغن دارند.»

نكته مهم
بزرگ‌ترين ماده غذايي معتادكننده انسان بستني است
بستني
شما هم كساني را مي‌شناسيد كه با تعجب مي‌گويند: «دست خودم نيست، وقتي بستني مي‌بينم نمي‌‌توانم در مقابل آن مقاومت كنم.» افراد بسياري هستند كه در خواب رؤياي بستني خوردن مي‌بينند و به محض بيدار شدن سراغ فريزر مي‌روند و بستني مي‌خورند. بزرگ‌ترين ماده غذايي معتادكننده انسان بستني است. جالب است كه مطالعات جديد نشان داده مصرف بستني به مقدار زياد جدا از تمام عوارضي كه دارد ممكن است تمايل بدن به غذاهاي سالم مثل ميوه‌ها و سبزيجات را كاهش دهد. در واقع بستني در صورتي كه خوردن آن به يك عادت بدل شود شما را به خودش معتاد مي‌كند و شما ديگر هوس مواد غذايي ديگري نخواهيد كرد و به جاي هرچيز ديگري بستني خواهيد خورد.


شما اینجا هستید: خانه پیشگیری از اعتیاد خوراکی های اعتیاد آور